XXXVIII. Csokonay Sándor emléktúra

2023.03.18-án tartottuk a XXXVIII. Csokonay Sándor emléktúrát. Alapvetően Baumann József túrája lett volna (Mecsek Egyesület), de egészségügyi okok miatt megkért, hogy tartsam most én a túrát.

Ez úton is jobbulást kívánok Neki, jövőre várjuk ugyanitt, ugyanekkor!

csokonayÉger-völgy, Teca mama vendéglője előtt gyülekeztünk. Az indulás pillanatában kiderült, hogy mindenki a túrára jött az ott gyülekezők közül, így 21-en kezdtünk neki a gyaloglásnak. Elsőként lementünk a parkolóhoz, hátha valaki ott vár ránk. Majd követve a tavak feletti utat megindultunk szép lassan felfelé. Megismertük a Delelő-kutat, a Fecske -forrást, Éger-forrást. Igazán szép napos idő volt végig, igazi tavaszi. Sokfelé pompázott a májvirág, néhol még hóvirág is látszott.

A piros sávra való váltásunkkor észrevettük, hogy egy kidőlt fa elzárta a patak útját és új mederbe terelte azt. Párhuzamosan meneteltünk a völgyben húzódó turistaúttal (ott mentünk délután vissza). Egy nagyobb turistacsoporttal egyszerre értünk a Farkas-forráshoz. Mint mindegyik forrásnál itt is mondtam róla pár szót, és egy kicsit Csokonay Sándorról. Itt már érdemes volt levetni a kabátot, mert emelkedő következett.

A Négy Barát-forráshoz érve megszemléltük a környezetében kidőlt termetes bükkfákat és a kifolyócső alól szivárgó forrást. Ide már nem jött le mindenki (kitérő volt). Felérve a tetőre jött a Fenyves-forrás és a Blokkház. Fenyves-forrás környezetében egy db erdei fenyőt számoltam. Bizonyára régebben sokkal több volt.

Blokkháznál egy rögtönzött játék is kezdetét vette. Történt ugyanis, hogy Hirth István bár szeretett volna jönni a túrára, de nem volt most rá alkalma. Így bejárta e szakaszt előre és elrejtett pár ajándékot néhány nevezetes pontnál. Hogyan is kapja valaki azt az ajándékot? Kvízzel! Ötöltük ki Müller Jánossal. Elnézést kérek, hogy nem fogom tudni felsorolni a nyertesek nevét, de a lényeg az, hogy megkapták a meglepetést, ami egy zacskóba csomagolt természetképet jelentett. Később a Szuadó-forrásnál, Mihály remete-forrásnál és a Cinke-tanyánál is eképpen jártunk el.

Blokkháznál kétszer is ketté vált a csapat. Elsőnek páran lecsatlakoztak, mert más úton mentek haza. Másodikként pedig volt egy csapat aki János vezetésével a Tixi-forrás felé vette az irányt (volt köztünk egy Mecsek forrásai turistamozgalmat teljesítő személy is!), a többiek pedig velem a Szuadó irányába. Mihály remete-forrásnál találkoztunk és folytattuk együtt utunkat. Lent a Szuadó-völgyben még tavaszibb lett az idő. Virágzó húsos somok, levelet bontó bodzák, rügyfakadás pillanatában lévő gyertyánok vetítették előre, hogy talán idén sem marad el a tavasz. Volt itt pár patakátkelés.

Remélem más is imád patakokon átkelni rajtam kívül. Bagoly-forrás, Laci-forrás, majd uccu neki, fel a Cinke-tanyához. Közben medvehagyma mindenütt. Szépen kinőttek, de még zsengék. Ilyenkor a legzamatosabbak, és a korai időpont miatt ilyenkor lehet a legnehezebben összetéveszteni a gyöngyvirággal (mert az még nem igazán bújt elő). A Cinke-tanyánál ülve falatozás közben igen megfogó látvány volt az a terepjáró, ami a tetején ládányi medvehagymákkal ment el. Cinke-tanyánál immáron képekkel illusztrálva is láthattuk a "négy barátot". Innen már csak lefelé kellett ereszkednünk.

Sok-sok májvirág és csillagvirág várt minket az út mellett. Leérve az Éger-völgybe feltettem a kérdést, hogy ki szeretne kitérőt tenni a Gégen-kúthoz. 3-an jelentkeztek. Ennélfogva gyorsan ki is tértünk... Utolértük a csapatot a tavaknál, csak mint kiderült a csapatból mindenkinek más és más elképzelése volt a befejezést illetően, így 5-ünk kivételével a többiektől csupán ezúton tudok elköszönni.

Remélem mindenki több pozitív, mint egyéb élménnyel gazdagodott!

A túrán készült képek itt!

Ujfalusi Máté - Dél-Zselic TK.