Rockenbauer Pál Emléktúra, „Roki 35, 90” fórum

Rockenbauer Pál halálának 35. évfordulója 2022. november 26-án volt, és 2023. január 14-én születésének lesz a 90. évfordulója. A két „kerek” évforduló most olyan szoros „együttállásban” van, hogy az emléktúrához szerveztünk egy délutáni beszélgetést a „Másfél millió lépés Magyarországon” film alkotó stábjának tagjaival.

November 26-án, szombaton Hosszúhetényből, a Kultúrház megállóból indult a 2022. évi Rockenbauer Pál Emléktúra. Egy kis drótszőrű tacsival együtt huszonhatan indultunk az Üvegesek Útja jelzésén. Célunk, hogy a „déli harangszó idején” a Zengővárkonyi Szelídgesztenyésben találkozzunk Roki sírjánál az alkotótársakkal és más megemlékező csoportokkal.

„A Kisújbányai Baráti Kör Alapítvány által alapított ÜVEGESEK ÚTJA a hosszúhetényi üvegkiállítástól indul, a Zengő alján, a Réka-völgyi hutahelyen, Óbányán, Kisújbányán és Pusztabányán áthaladva, 23 km megtétele után ér vissza a kiindulási helyre. Az úton 16 tájékoztató tábla mutatja be az üveg történetét, alapanyagait, az üvegkészítés eszközeit, a lakosság életmódját, a Kelet-Mecsek XVIII. századi hutáit.... „

A települést elhagyva a Zengő déli tövében haladtunk keleti irányban az először még kövezett, majd földúton. Széles völgyben gyalogoltunk a „szőlőhegy” lábánál. Balra a kertek, szőlők felett a Zengő magasodott, jobbra, távolabb az Illés-hegy és a Bence-hegy lankái, s ha visszapillantottunk, a Hármas-hegy zárta el a látóhatárt nyugat felé.

Emelkedő úton, északi irányban haladtunk tovább az erdőszélen, amíg elértük az erdősarkon a 384 m szinten található kilátópontot. Rövid pihenő. Gyönyörködtünk a kilátásban, aztán újra keleti irányba indultunk a fák között. Balra a fák alatt síremléket láthattunk (Czimber József vadászkísérő – Földes Béla közlése szerint). Hosszú egyenes út következett a fatörzsek, ágak szegélyezte ösvényen. Mintha egy hosszú alagútban sétálnánk! Később bimbós állapotban leledző illatos hunyort fedezhettünk fel. A piros + jelzésen dél-délkelet irányban indultunk Pécsvárad felé. Szemben a párából a szilágypusztai víztározó és halastavak víztükre csillant meg a felhők mögül ki-kibukkanó napsugarak fényében. Pécsvárad szőlőskertjei mellett értünk ki a házak közé. Jobb időket megélt düledező falú présház, valaha gondozott kovácsoltvas kerítések mellett sétáltunk el. Az előzetes egyeztetés szerint a város református templomát kinyitják nekünk. Sajnos hiba csúszott a megvalósításba, mert megfeledkeztek rólunk, így rövid várakozást, telefonálást követően tovább indultunk a gesztenyés felé. A templomnál újabb túratárs – Tóth Klári – csatlakozott a csapathoz.

Roki sírjához érve Sáfrány József (a Másfél millió lépés ... rendezőasszisztense) fogadott minket. Elmondta, hogy tegnap érkezett Mecseknádasd felől gyalogosan, s az éjszakát a tisztáson töltötte. A stáb többi tagja a déli órákban érkezik, mondta. Ahogy az idő előrehaladt, egyre többen érkeztek a sírhoz. S amikor egy busznyi, sárga egyensálas turista érkezett (Kiskunfélegyházáról), megtelt a „márványtömb” körül a tisztás. Végül megérkeztek a stáb tagjai közül: Szabados Tamás, Juhász Árpád, Gyenes Károly, Faludi Sándor és Petres Pál. Szabados Tamás, Gyenes Károly, Juhász Árpád emlékező szavait követően Őri Zsuzsanna ismertette Rockenbauer Pál életművét és olvasott fel egy költeményt. Gyenes Károly a hagyományokat követve „megénekeltette” az emlékezőket. Később a Baranya Megyei Természetbarát Szövetség nevében, személyes élmények felelevenítését követően koszorút helyeztem a sírhelyre. A Pécsváradi Várbaráti Kör képviseletében Kutas Éva koszorúzott. A kiskunfélegyházai csoport vezetője Rockenbauer Pálhoz kötődő személyes emlékeit osztotta meg a hallgatósággal, majd koszorút helyezett el. Újabb és újabb emlékező mondatok hangzottak el.....

A Gyenes Károllyal történő előzetes megbeszélés szerint a pécsváradi művelődési házban „ROKI 35, 90” címmel beszélgetést, fórumot szerveztünk a túra résztevőinek és az érdeklődőknek. A Pécsváradi Várbaráti Kör is meghirdette ezt a rendezvényt. A fórumon Szabados Tamás, Juhász Árpád, Gyenes Károly és Petres Pál vett részt. Munkájukról, az alkotásról, a kulisszatitkokról, Rockenbauer Pálhoz fűződő kapcsolatukról rendkívül élményszerű, mély érzelmeket kiváltó beszélgetésbe vontak be bennünket, a hallgatóságot. Igazán szép élményekkel távozhattunk a találkozóról.

Köszönettel tartozunk Gyenes Károlynak, hogy újra megszervezte a „budapesti” csapatot. Köszönet illeti Zádori János polgármester urat és Apaceller Gergely ügyvezető igazgató urat, akik helyet biztosítottak a művelődési házban rendezvényünknek.