Misinától Komlóra (éjjel)

2024. augusztus 24-én, szombaton és 25-én vasárnap tartottam a „Misinától Komlóra éjjel” nevezetű túrámat Müller Jánossal.

Misinánál 5-en voltunk. Megvártuk az indulás időpontját, hátha még jön valaki. Nem jött, így megszemléltük az újonnan épült kis-kilátót (nem tudom mi a neve, de kilátó és kicsi), a TV-torony lábánál lévő épületnél. Aztán usgyi, indulás északnak.

komlora

Kis-Tubesen megcsodáltuk Pécset. Onnan látszik a legjobban a város az aznap érintett kilátópontok közül. Aztán jött a Tubes a János-kilátójával. Innen már Komló is látszik! Főleg Szilvás. Naplementét kivártuk itt. Megérte a látványt. Gondolná az ember, hogy lement a nap, jó hűvös lesz végre. Nem jól gondolná. Ellenben a sok kiszáradt- és lombját ideje-korán lehullatott fák-bokrok mellett volt nagyon sok zöld levelű húsos som bokor is. Ennek örültünk is addig, amíg meg nem fogtunk egy ilyen zöld levelet. Optikai csalódás áldozatai lettünk... Zölden száradtak el a levelek rajtuk. Gyümölcsük nem ért be, jövőre ki tudja kihajtanak-e még.
Lapisnál már elég sötét volt, hogy a lámpákat kelljen használni a 7 kőzet elolvasásához. Onnan egy kis aszfaltkerülés és jöhetett a zöld sáv. Az elvitt minket egészen Kőlyukig. Addig volt még azonban kaland bőséggel.

Kezdeném azzal, hogy kitértünk a Darázs-kúthoz, hogy megtöltsük kulacsunkat. Épp a kulacsom veszem elő, amikor egyik túratársunk kellemetlenségének adott hangot: fejetetejét megcsípte valami több ízben is, amire annak rendje és módja szerint felszisszent. Egy lódarazsat tisztelhettünk meg e neveletlen jószágban. Jöttek a fényre valamiért, pedig éjjel annyira nem jellemző, hogy összefussunk velük. Lámpákat gyorsan lekapcsoltuk egy kivételével és elmentünk a vízforrástól. Azért meg kell hagyni, volt annyi tisztelet a darázsban a forrás névadói iránt, hogy eljött a Darázs-kút elé csipkedni. Távolodott a Darázs-kút-élmény, már ki is beszéltük magunkból a dolgot, amikor is... Hallok balról - igen közelről - valami furcsa zajt. Odavilágítok: lódarazsak! Na mondom: ejnye! (Valójában sokkal szofisztikáltabb szavakkal adtam hangot kedélyem változásának.) Érdekes, hogy rögtön mindenki sprintre tud váltani ilyen alkalmakor - fáradtságtól függetlenül. Ezt követően darazsak már nem támadtak ránk, és a mókusok se kívánták meg egyikünket sem (ezt most nem részletezném...).

A Zsidó-völgy kalandos volt, mint mindig. Rengeteg kidőlt fa, tapló gombák, a végén pedig vascsövek álltak ki a földből - jelezve, hogy itt már voltak emberek régebben valami után kutatva. Kőlyuknál barlanglesés, vízvételezés és a padoknál egy vacsora, vagy reggeli. Kinek mi tetszik.

Kőlyuki betérő étterem most is ki volt világítva, ezek szerint nem karácsonyi az a díszítés. Mikor felértünk az étteremmel szemben a dombra, akkor jöttünk rá, hogy milyen kellemes idő volt lent a völgyben. Ugyanis fent 30 fok fölött volt a hőmérséklet. Ez azért az éjszaka közepén több, mint arcátlanság. Még fentebb érve kiderült, hogy nem derült ki, ezért elvetettük a csillagtalan rétek bejárását és folytattuk utunkat inkább az eredeti erdei ösvényen (piros sáv).

Sikondán azért megnéztük, hogy mikor jön a busz. Ha várunk még 5 órát, akkor elérjük a következőt. Nem vártunk, célba vettük inkább Körtvélyest. A pihenőpark végében valami élőzenés ritmikus társasági ritulé került megrendezésre. Mielőtt megkezdődött volna az emelkedő olyat láttunk, amire nem voltunk lelkileg felkészülve. Egy másik turistát az erdőben! Vagy horgászt, vagy éjszakai jelenést - ez már nem derül ki. Köszöntünk egymásnak azért.

Mindig szürreális élményként élem meg, amikor a rét utáni erdősávban járva egyszer csak felbukkannak Körtvélyes termetes panelházai. Erdőből a nagyvárosi jellegbe, de azonnal. Onnantól már nem kellett lámpa, elég volt (majdnem mindenhol) a közvilágítás. Dávidföld, Kökönyös, Imre-telep, belváros és Szilvás (bár Körtvélyesben elhagytuk az egyik túratársunkat, de közös megegyezéssel tettük mindezt - hazaért).

Összességében örültünk annak, hogy nem nappal csináltuk mert így is nagy volt a hőség. No meg más élményt ad az éjszakai erdő.

Szokták tőlem kérdezni, hogy mégis mi lehet abban a jó, hogy éjszaka túrázik valaki?

A legjobb válasz rá az, hogy ha nem tudja, próbálja ki. Jobb, mint elmesélni.