2008. április 158. szám

Mecsek Híradó

158. szám                                                                                                                     2008. április

Látogatható a tettyei mésztufa-barlang

2008. március 28-án, pénteken adták át Pécs új természeti-kulturális látványosságát, a tettyei mésztufa-barlangot.

A barlang egyedülálló geológiai képződmény; az üregrendszer a mintegy tízezer éves, laza szerkezetű, vastag mésztufában alakult ki. A járatokat az évszázadok folyamán mesterségesen kibővítették, további folyosókat vájtak ki a hegy belsejében, kisebbfajta labirintusrendszert létrehozva. Egykor ezek a föld alatti üregek lakóhelyként is funkcionáltak. Az 1900-as évek elején igazi turista-attrakció volt az akkor "pokol kapujaként" emlegetett Tettye-barlang, belsejében egy félelmetes sárkánnyal. Ez a misztikus, föld alatti üregrendszer mostantól interaktív kiállítással várja a látogatókat.

A 2006-2007. évi kiépítés során a barlang állapota jelentősen megváltozott. A barlang bejáratának helye a felújítás során megmaradt, de a kő támfal helyére új, rakott terméskő támfal került. A barlangba vezető bejárati ajtó beljebb került, a támfal vonalában a lezárást kovácsoltvas kapu biztosítja. Az újonnan tervezett bejárat boltozatos nyílásával már messziről sejteti, hogy mögötte a föld alá vezető járat lehet. A bejáratnál, a támfal mögött a földbe süllyesztve fogadóépület került kialakításra, mely pénztár helyiséget, vendég, személyzeti és akadálymentes vizesblokkot, raktárhelyiséget, kiskonyhát, előteret tartalmaz, majd ezt követően juthatunk be a barlangba. A barlang kiépítésénél fontos szempont volt, hogy mozgáskorlátozottak számára is látogatható legyen. A járatok padozata oly mértékben került süllyesztésre, hogy a látogatók kényelmesen tudjanak a barlangban közlekedni. A könnyebb túravezetés érdekében a két északi irányú járat egy új mesterséges vágattal összekötésre került. Látványosságok a barlangban (látványelemek): sárkány; Tettye- és barlangtörténeti animáció; barlanglakás; kőbemutató - mecseki mészkőtípusok és az abból épített jellegzetes pécsi épületek; a karszt működése - működő makett; barlanglakás; mésztufa-kukucskáló; valamint különböző tablók: A Tettye a magyar irodalomban, Reéh György, "a Tettye koronázatlan királya", A Tettye eredeti, természetes állapotában és az ókorban, A Tettye a középkorban és a török korban, A Tettye a XIX-XX. században, A Tettye régen és ma.

A barlangot a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság kezeli. Nyitva tartás: 10.00-18.00, barlanglátogatás csoportosan, vezetővel, félóránként. Tovább információ: ( (72) 518-221, 518-222; (30) 377-3388; iternet: www.ddnp.hu

(A Pécsinapilap.hu nyomán)

Tenkes Teljesítménytúra

Lassan szokássá válik, hogy a tavaszi virágok megjelenésével a túrázók már a Tenkes teljesítménytúrát is várják. Ez évi túránk április 5-én kerül lebonyolításra, amire minden természetbarátot szeretettel várunk. A már megszokott útvonalon egy kis módosítást hajtottunk végre, de a túra legszebb részei így is megmaradtak, ahogy megmaradt szolgáltatásaink kiválónak mondott színvonala is. A rövid távot (18,1 km) 7 óra, a hosszabbat (28,6 km) 9 óra alatt kell teljesíteni, ami lehetőséget ad nézelődésre és a gyűdi borok kóstolására is! A "Dél-Baranya turistája" füzeteiteket ne hagyjátok otthon, mert lehetőségetek lesz sok pecsét beszerzésére.

Reményeink szerint ez a túra is olyan hangulatú lesz, mint elődei, amelyekre úgy emlékeznek az előző évek teljesítői, hogy szép tájon, jó időben, zamatos borokat kóstolgatva jól érezték magukat a Tenkes hegy oldalában.

Szlogenjeinkkel búcsúzom: "Legyen egy jó napod" április 5-én a Villányi-hegységben, mert "Sok jó ember kis hegyen is elfér".

atiKA

&Olvastuk...

(Az alábbi írás a Pécsi Hírek 2008. február 21-i számában jelent meg)

A Balázs-hegy gyomrában

A Mészégető-források aktív patakos barlangja Orfűn található az Orfűi-tó szomszédságában. A mintegy háromszáz méter hosszúságú, változatos méretű - átlagosan 1 méter széles és 1,5-3 méter magas - sziklaüregben két-két és fél órát kalandozunk, felfedezve a sötétség és a csend birodalmát. Egyediségét az oldásos formák, vízesések adják, jellegzetessége a kőzet felszínét borító fekete bevonat. Az üregrendszerből nagy esőzések után óriási erővel tör felszínre a víz.

Délután kettőre beszéltük meg az indulást barlangász barátainkkal. Kicsit mindenki késik. Gyors átöltözés következik egy erre a célra épített kis házban. Hogyan lehet a barlangász felszerelést gyorsan felvenni? Sehogy; de azért igyekszünk, mert hideg van. Saját "játszós" ruhánkra ráncigáljuk az overallt, ami nem vízhatlan, de állítólag szellőzik, és majd "odabent" még melegíteni is fog. Reméljük. Gumicsizma, kobak (fejvédő sisak), fejlámpa. Csak ágyékban és nyakban szorít, de rövidesen eltörpülnek ezek a problémák, hiszen egészen mással leszünk elfoglalva - kúszás-mászás, kapaszkodás, iszapbirkózás.

Negyed óra és a barlang sziklabejárata előtt állunk. Elindulni csak akkor tudunk, ha a barlang első szifonjából kiszivattyúzták a mintegy két köbméternyi vizet. Miközben a művelet folyik, egy kis barlangász leckét kapunk. Ebből számunkra egyértelműen kiderül: mindenki úgy húzza-tolja magát, ahogy neki kényelmesebb, természetesen egymásra odafigyelve.

Az alacsony bejárati szakasztól (60 cm) négykézláb mászva jutunk az első szifonig. Azon és a sziklákon átküzdve magunkat, 20-30 centis iszapban görnyedezve haladunk tovább. Rövidesen szűkülethez érkezünk. Itt a járat két-három méter magassá válik, de olyan keskeny, hogy alig tudjuk átpréselni magunkat. A barlang nagyon párás és meglepően meleg, 10-12 fok. Kapkodjuk is a levegőt szaporán. Egy kisebb teremben megpihenünk, a fejlámpák fénye szép cseppköveken pásztázik. Egy percre mindent kikapcsolunk; élvezzük az abszolút sötétséget és a csendet. Távolabbról már hallani a barlang patakján aláhulló vízesés zubogását. Nagyon alacsony, de széles sziklahasadékon bújunk át, itt már a gumicsizma sem segít, hol térdig gázolunk a vízben, hol meg szinte ülve "haladunk". Vezetőinknek igazuk lett: az overallban tényleg melegünk van. A kitáguló járatban már-már kényelmesen érünk egy kis vízeséshez, majd mászunk fel a következő sziklahasadék zúgójához. Az üregen fel- és átkapaszkodva egy kis terembe jutunk, majd a barlang legnagyobb vízesésének vaslétrájánál véget érnek a járatok. Az Orfű fölé tornyosuló Balázs-hegy mély gyomrában vagyunk. Felettünk és körülöttünk csak sziklák. Hátborzongatóan izgalmas, bár egy kissé nyomasztó érzés. Barlangi túránk első háromszáz métere ezzel véget ért. És ahogy az lenni szokott, a visszafelé vezető út mindig gyorsabbnak és rövidebbnek tűnik. Már nem zavar minket a sár, se a térdig érő víz. Kúszva-mászva, préselődve rövidesen újra a friss levegőn vagyunk. Derékig átázva, nyakig sárosan, kicsit remegő lábakkal megyünk a tóra mosakodni. Megszabadulunk komfortos felszerelésünktől, gumicsizmáinkból kiöntjük a liternyi vizet, és ismét egy nagy kalanddal gazdagodva hazaindulunk.

Minden nehézségért kárpótol minket a csodás vízesések, kőpengék, és kisebb-nagyobb cseppkövek látványa. Igazán nagy élmény, ajánlom mindazoknak, akik elég bátrak és kitartóak, szeretik a kihívásokat, és egy igazi kalandtúrára vágynak. Információk: www.barlangtura.extra.hu; www.ddnp.hu; telefon: 72/518-221, 518-222; 30/405-4571, 30/377-3388. E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.; Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..">Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..

Müller Nándor

A Kiss Lajos-forrás építése

Előzmények
Több éven keresztül figyeltem egy vízfolyást a Virágos-völgyben a Lenke-forrás környékén. Először azt hittem, hogy a közeli patak egy felsőbb vízfolyásának előbukkanása. Többszöri vízhozam és hőmérsékletméréssel bebizonyosodott, hogy ez egy önálló kis forrásmező. Ideiglenesen egy kis csövet építettem be és agyaggal jól betömítettem, majd kövekkel körberaktam. Ezután már gyakrabban és pontosabban, heti gyakorisággal végeztem a forrás adatainak mérését. A vaddisznóknak is ízlett a finom tiszta forrásvíz, na meg persze az ott található simogató agyagréteg. A patak vízhozamának és hőmérsékletének a mérését is elvégeztem azonos gyakorisággal. A patak vízhozam- és hőmérsékletváltozásai nem voltak észlelhetőek a kis forráson.

Mivel a völgy kedvelt kirándulási útvonal, ezért felvetődött bennem, hogy ki kellene építeni ezt a stabil kis forrást. A környéken több jelzett forrás is található, de csak időszakosan juthat vízhez az arra járó kiránduló. Ez attól függ, mennyi csapadék hullott a téli és tavaszi időszakban. Az elmúlt évek csapadékhiánya sok mecseki forrás vízhozamán meglátszik, és a nyári nagy melegekre kiapadnak. Ennél a forrásnál a kritikus időszakokban is csordogált a hűsítő forrásvíz.

Megkértük a szükséges engedélyeket a hatóságoktól és vártuk a választ. A DDNPI munkatársai kijöttek és a beadott forrásfelújítások, valamint ennek a forrásnak a kiépítését megvizsgálták. A munkálatokkal kapcsolatban minden részletet megbeszéltünk és lejegyeztünk. Néhány hét elteltével a Zöldhatóságtól megkaptuk a végleges engedélyeket.

Ennél a forrásnál azt kérték, hogy a környék jellegzetes köveit használjuk fel, és szárazon rakott falat képezzünk ki. A forrás formája és táblája legyen tájba illő. A forrás építése közben környezetkárosítást nem okozhatunk.

Mivel minden feltétel megvan az építéshez, már csak végleges nevet kell adni a forrásnak. Az engedélyeztetésnél Kiss Lajos-forrás volt, mert ezen a néven szerepeltek a mérési eredmények. Több túratársammal beszélgetve terveinkről ők is megerősítettek abban, hogy Kiss Lajos bácsi megérdemli munkássága alapján, hogy egy forrást nevezzünk el róla.

Kiss Lajosról
A mecseki kulcsos turistaházak első építői és üzemeltetői közé tartozik, sok mecseki forrás építésében vett részt. Jeles képviselője a baranyai és országos turista mozgalomnak. Arany jelvényes túravezető, első osztályú tájékozódási versenybíró, a "Természetjárás Fejlesztéséért Ezüst Fokozat" kitüntetés és a "Mecseki Erdőkért" díj tulajdonosa. Példamutató természetjáró, akire büszke a természetjárók nagy közössége, és leginkább mi, baranyai természetbarátok. Személye a környékhez is kötődik, mert Csokonay Sanyi bácsival és barátaival együtt ők újították fel az Ordas tanyát, óvták és védték a környék élővilágát.

Forrásépítés
Kis városi autómmal gurulunk befelé a Virágos-völgybe és a Csokonay-kutat, majd a Lenke-forrást elhagyva ötven méterre déli irányban megállunk. A süppedős útszéléhez hajtok és leparkolok a szederindák kuszán fekvő indái mellett. Biki Endrével áthordjuk a szerszámokat a túloldalra és a medvehagymákkal borított területen, az égerfák tövéhez rakjuk azokat. Endrének elmondom elképzelésemet a forrás kialakításáról, majd mindjárt nekiállunk néhány nagyobb lapos kődarab beszerzésének. Kis feszítővassal a kövek mellé szúrunk, majd kiforgatjuk a megfelelőnek tűnő kődarabot. A követ kiemelve a kis mélyedésben a földalatti élet megmozdul. Giliszta mozgatja lassan gyűrűs testét, és néhány apró mozgó valami is menedéket keres magának a nagy fény elől.

Az út túloldalán találunk lapos mészköveket, melyek az alap sor lerakásához éppen megfelelőek.

Endre vörös homokköveket hord a patakból, én pedig elkezdem szétbontani az ideiglenes forrást. A köveket szürke és sárga agyag réteg tartja erősen, amit a kövek közé tapostunk régen. Lapáttal kezdek leásni a kifolyócső szintjéig, ahol majd a kis foglalómedencét beépítjük a víz útjába. Lábunk alatt cuppog az agyagréteg, és a megmozgatott kövek alól előkerül két kis sárga hasú unka, melyeket lejjebb viszek a vizes területre, hogy újra elrejtőzzenek. Egy kis dréncső darabot beépítünk a víz folyásirányába, és a végébe beleépítjük a végleges vastag falú alumínium csövet. Nagyobb köveket teszek az alapba, hogy nagy felületen feküdjenek fel, és erre fektetem rá a kifolyócsövet középre. A cső két oldalára vastaglapos mészkövet emelek be, hogy a csövet stabilizálja és megvezesse. A szélekre homokkő kerül és elkezdjük a forrás falazata mögötti részt kövekkel és agyaggal feltölteni.

A környéket finom fokhagymaillat tölti meg, és a kis patak hangos csobogással hívja fel magára a figyelmet. Kellemes az idő és a Nap is előbújik időnként a tovafutó felhők közül.

Kezünket megmosva fotókat készítünk az eddig elvégzett munkáról és iszunk néhány korty sört, melyet Endre ás elő hatalmas hátizsákjából. Jólesik a pihenés a deréknak a sok hajlongás és cipekedés után.

kislajosforras

Nekiállunk a vízelvezető árok rejtett kikövezésének. Kövekből kis alagutat formálunk, és erre agyagot terítünk. Ezen a fedett csatornán folyik a víz a patak irányába. Célszerű ezt így megoldani, mert a vaddisznók idővel ismét dagonyának használnák a forrás előterét.

A forrás falazatába a kifolyócsövet cementes kötéssel muszáj beépíteni a tartósság miatt. Elkezdjük a következő sor felrakását mészkőből egészen a két oldalon lévő termőtalajig. A kövek alá a szint kiegyenlítésnek és a kötésnek agyagot használunk. A kőfal mögé ismét kövek, és agyag kerül bedöngölve. A nagy vörös homokkövet, amely a forrás névtábláját rejti, Golubics István erdész udvarában már előkészítettem. A forrástábla méretének megfelelően körbefúrtam és fáradságos munkával kivéstem a fölöslegessé váló területet. Most tudtam meg igazán, miért is használták ezeket a köveket a malmok őrlőköveinek sokhelyütt. Pikkelyesen pattogott a nagy ütések következtében és csak több órai fárasztó munka után adta meg magát. Végig attól féltem, hogy egyszer csak kettéválik, és oda a sok energia, amit belefektettem. De szerencsére nem így történt és most itt hever hidegen a medvehagymák között, ahova az erdészet dolgozói tették. Endrével átgondoljuk, hogyan görgessük a fal közepére a száz kilós követ úgy, hogy a falazat épen maradjon. Forgatjuk, igazgatjuk, és néhány művelet után már a fal közepén áll. Beleillesztjük a táblát szárazon, és ráhelyezem a vízmértéket. Mintha a természet megsajnálta volna fáradozásainkat: teljesen vízszintesen áll és csak néhány centimétert kell balra mozgatni a középpont miatt. Kicsit előre billentjük, aláékeljük, és egy kevés cementes anyagot teszünk alá a stabilitás végett. Beragasztjuk a táblát, majd jobbra és balra ismét köveket válogatunk, és így elérjük a kívánt magasságot, a terepszintet. Ismét kőpakolás, földdöngölés és egy kis pihenés a nehéz munka után. A kezünk egyre jobban tiltakozik a pataknál való megtisztulástól. A patak hőmérséklete 5,2 fok és a vízbősége 100 liter lehet. A forrás vízhozama 1 liter percenként és a vízhőmérséklet 6,3 fok.

A felrakott falazat réseit kitömködjük agyaggal, ami olyan, mintha cementes malter lenne. Endre vizes szivaccsal lesimítja a fugákat és készen is vagyunk. Lemosom a szerszámokat, Endre pedig helymeghatározó műszerrel beméri a környék forrásainak pontos helyét. Egészen kellemes az idő, lekerült a vastag pulóver és a sapka a fejemről.

Képeket készítünk az új forrásról és elindulunk hazafelé. Az úthoz közel lévő többi forrást is felkeressük a pontos bemérés érdekében.

Baumann József

TEGYOT-TEDOT 2008

A Természetjáró Gyerekek és Diákok Országos Találkozóját ez évben - a Természetjáró Fiatalok Szövetsége megbízásából - a Pécsi Ifjúsági Természetjáró Egyesület rendezi. A a találkozó időpontja: 2008. június 30-július 4., helyszíne: Abaliget, kemping.

Részvételi költségek: TFSZ tagsággal 3000 Ft/fő, MTSZ tagsággal 3500 Ft/fő, másoknak 4000 Ft/fő, amennyiben a nevezés határidőig történik. Határidőn túli, ill. helyszíni nevezés esetén 4500 Ft/fő. Szállásdíjak: kő-, ill. faházban 1200 Ft/fő/éj, saját sátorral 600 Ft/fő/éj. Étkezés napi 1500 Ft/fő áron rendelhető.

A programból: nappali és éjszakai túraverseny, Pécs városismereti verseny, elméleti verseny, teljesítménytúra, fakultatív programok.

Nevezési határidő: 2008. május 30. A nevezési lap a PITE internetes honlapjáról (www.pi-te.hu) letölthető. A nevezési lapot a következő címre kell elküldeni: Pécsi Ifjúsági Természetjáró Egyesület, 6762 Pécsudvard, Felszabadulás u. 21.; e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A nevezési díjat banki átutalással a következő számlaszámra kell befizetni: 50800111-11064686. A találkozó részletes programja a PITE honlapján olvasható. További információ kérhető: Bota János, ( (30) 993-8595; Juhász Zoltán, ( (20) 310-5754; Kovács István, ( (30) 378-3599.

BARANYAI TERMÉSZETJÁRÓK ARCKÉPCSARNOKA XLIV.

Balog  Domjan

Balog Árpád

Domján Gyula

Plaszauer István rajzai

HÍREK

Kopasz-hegyi-kilátó: a Villányi-hegységben a Dráva-projekt keretében átadták az új kilátót.  Csarnótától délre a K sáv jelzésen, a térképen Nagy-hegynek nevezett sziklás gerincen áll a kőből épített bástya szerű torony.  A Kopasz-hegy egy sajátos növényzetű sziklagyep, ezért a közeljövőben várhatóan a hegy védetté nyilvánítását tervezik.

Érvényesítés: kérjük az egyesületeket, szakosztályokat, hogy tagjaik természetbarát szövetségi tagságát 2008-ra érvényesítsék! A tagsági igazolvány betétlapok a tavalyi árakon vásárolhatók meg Lakatosné Novotny Saroltánál.

Rendezvények

április 5, szombat: "Tenkes 30, 15" teljesítménytúrák. R.: Dráva TSE, Tenkes TE. Rajt: Túrony, templom előtti tér, 7.00-9.00 (30 km), 8.00-10.00 (15 km). Cél ugyanott. Nevezési díj: 500 Ft/fő (30 km), 450 Ft/fő (15 km). Március 15-ig leadott előzetes nevezés esetén MTSZ tagoknak, diákoknak, nyugdíjasoknak 50 Ft kedvezmény (a kedvezmények összevonhatók). Információ, ill. előzetes nevezés: Romvári Tibor, ( (72) 437-443, e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.; Jancsi Attila, (20) 580-6078, e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

április 17, csütörtök: "Örökségünk" - délutáni diskurzus a komlói múzeumban. Szabados Tamás: Csobogó forrásaink. R.: Hétdomb TE. Időpont: 17 óra.

április 19, szombat: "PITE" - születésnapi túra. R.: Pécsi Ifjúsági Természetjáró Egyesület. Rajt: Pécsbánya, Művelődési ház (Pécs, Gesztenyés u. 17.), 7.00–9.00. Cél ugyanott. Táv: 11 km. Nevezési díj: 300 Ft/fő. Információ: ( (30) 993-8595, (30) 378-3599, (20) 310-5754, Internet: www.pi-te.hu

április 19, szombat: "I. PITE Kupa" tájékozódási túraverseny. R.: Pécsi Ifjúsági Természetjáró Egyesület. Rajt: Pécsbánya, Művelődési ház (Pécs, Gesztenyés u. 17.), 7.00–9.00. Cél ugyanott. Kategóriák: A (A 36, 50, 60-70), B, C, emelt C. Előzetes nevezés április 12-ig írásban a következő címen: Pécsi Ifjúsági Természetjáró Egyesület, 7762 Pécsudvard, Felszabadulás u. 71; e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..">Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.. Nevezési díjak: előzetes nevezéssel 600 Ft/fő, helyszíni nevezéssel 800 Ft/fő. Információ: Bota János, ( (30) 993-8595; Internet: www.pi-te.hu

április 19, szombat: Kovács Béla Emlék- és Teljesítménytúra (44, 33, 20, 14 km). R.: Szent Orsolya Iskolaközpont, Dombóvár. Rajt: Pécs-Misinatető, TV-torony, 8.00-8.15. Cél: Dombóvár (44 km), Vásárosdombó (33 km), Mecsekpölöske (20 km), Sikonda (14 km). Nevezési díj: valamennyi távon 600 Ft/fő. Információ: ( (70) 609-3741, (74) 565-135.

május 2, péntek: "Mecsek 50, 30, 15, 0" teljesítménytúrák. R.: Baranya Megyei Természetbarát Szövetség. Rajt: Zobákpuszta, Erdészeti tábor, 6.00-8.00 (50 km), 6.00-9.00 (30 km), 8.00-10.00 (15 km), 6.00-20.00 (0 km). Cél ugyanott. Nevezési díjak: 600 Ft/fő (50, 30 km), 500 Ft/fő (15 km), 200 Ft/fő (0 km). MTSZ, TTT tagoknak és diákoknak 100 Ft kedvezmény. (A "Mecsek 0" túra egyszeri alkalommal megrendezésre kerülő jubileumi résztáv, a 25. Mecsek 50 alkalmából. Táv: 400 m, szintemelkedés: 1 m, szintidő: 1 óra). Információ: Szabó-Dalecker Ibolya, ( (30) 819-2265, e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.; Karch Kálmán, ( (20) 520-4215, e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..">Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát..

május 6, kedd: Túravezetők Klubja. 17 órától Feketéné Móró Erzsébet tart vetítettképes előadást Székelyföldről, ahol tavaly voltak a Komlói Hétdomb csapatával.

május 6, kedd: Duna-Dráva Nemzeti Park Klub (DDNPI Oktatási Központ, Pécs, Tettye tér 8.). Buchert Eszter: Így láttam Amerikát. Kezdési időpont: 17 óra. Belépődíj nincs.

NYÍLT TÚRÁK

április 5, szombat: Hidas - Ófalu - Cikó - Széklaki templomrom - Berekalja - Hidas (18 km). Találkozás a pécsi távolsági autóbusz-pályaudvaron 8.45-kor. Túravezető: Szecsődi Imre.

április 12, szombat: Mecseknádasd - Óbánya - Kisújbánya - Hidasi-völgy - Zobákpuszta (14 km). Találkozás a pécsi távolsági autóbusz-pályaudvaron 8.45-kor. Túravezető: Mátyás Elemérné.

április 19, szombat: Ormánsági túra. Útvonal: Baksa - Halastavak - Tengeri - Hegyszentmárton - Szőlőhegy - Diósviszló (16 km). Találkozás a pécsi távolsági autóbusz-pályaudvaron a 17-es kocsiállásnál 6.30-kor. Túravezető: Gida Tibor.

április 27, vasárnap: Máza - Cserfa-forrás - Farkas-árok - Amália-forrás - Bodzás-forrás - Óbánya (14 km). Találkozás a pécsi távolsági autóbusz-pályaudvaron 8.45-kor. Túravezető: Biki Endre Gábor.

május 3, szombat: "Bazsarózsa-túra". Útvonal: Hosszúhetény - Nagy-mező - Arany-hegy - Ruzsama - Csiger-gödör - Pécsvárad (15 km). Találkozás a pécsi távolsági autóbusz pályaudvaron 8.45-kor. Túravezető: Rónaky Gizella.

A Komlói Hétdomb Természetbarát Egyesület nyílt túrái

április 19, szombat: Abaliget - Kántor-hegy - Hollófészek - Bakóca (16 km). Indulás komlóról a 6.50-es vonattal. Túravezető: Müller Norbert.

április 27, vasárnap: Máza - Váraljai erdészház - Kappenvasszer - Óbánya - Kisújbánya - Cigány-hegy - Lakkeri-fenyves - Zobák-akna (16 km). Indulás a komlói autóbusz-pályaudvarról a 6.50-es bonyhádi busszal. Túravezető: Őri Zsuzsanna.

május 1, csütörtök: Európa-nap Sikondán (Körtvélyes - Sikonda). Indulás a komlói autóbusz-pályaudvarról a 8.30-as körtvélyesi busszal. Túravezető: Feketéné Móró Erzsébet.

A PTTE Vámos Mihály Túraszakosztály nyílt túrája

április 27, vasárnap: Mecseknádasd - Stein-malom - Réka-völgy - Zengő - Hosszúhetény (19 km). Találkozás a pécsi távolsági autóbusz-pályaudvaron 7.10-kor. Túravezető: Kondi Gyula.

Mecsek Híradó. A Baranya Megyei Természetbarát Szövetség és a Pécs Városi Természetbarát Szövetség információs kiadványa. Szerkeszti: Strasser Péter. A közlésre szánt anyagokat minden hónap 20-áig kérjük a szövetséghez eljuttatni (7621 Pécs, Apáca u. 2/1). (72/525-376 (napközben); 72/525-377 (ügyeleti időben). Fax: 72/525-377. Ügyeleti idő: kedd 16-18 óra.
Internet:
www.baranyatermeszetbarat.hu; e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.