III. Desztinációs túra Orfű

desztinacio

Nyolc óra környékén tömött autóbuszok érkeznek az Orfű-Abaligeti elágazáshoz. A szürke fátyolfelhők éppen most lökik le magukról a hajnali párát, és teret engednek a kék égbolt megtekintéséhez. A menetrend szerint érkező busz utasai megelőztek bennünket, egy perccel, mert mi a többiekkel, a mentesítő járattal igyekeztünk utánuk. A parkoló asztalainál nagy a nyüzsgés mindenki azt hiszi, hogy valami verseny frissítő pontjához érkeztek. Üdvözlöm a Desztináció képviselőit, akik kedvességgel, forró teával, kávéval finom zsíros kenyérrel, töpörtyűvel, almával, és minden finomsággal lepnek meg minket.

Ennyi embert nem látott még ez a szép parkoló. Rövid köszöntők és a túra útvonal ismertetése után lenyelve a finom falatokat elindulunk a közeli Gubacsos kulcsos ház felé, amit a Mecsekerdő Zrt. most újít fel. Lehetővé tették számunkra, hogy megnézzük az átalakítást. Bent a nagy térben, vaskályhában farönköket nyaldosnak a lángok, és kellemes meleget ontanak kifelé. A régi nyílászárókat és a födémet kicserélték, világosság csodálkozik a sok kirándulóra. A ház hamarosan elkészül és fogadhatja a turistákat, kirándulókat. Az erdészet ebben az évben szalonnasütőt, pihenőpadokat és asztalokat helyez ki ezen a területen. Mivel nagyon sokan vagyunk, a ház előtt elmondom, hogy felfelé a Kutya sírhoz mindenki benézhet, és utána tovább folytatjuk utunkat a vadles felé.
Beérünk a „töbör országba" ahol több emelet mélységű természeti formák között haladunk a szép szálerdőben. Felérünk egy kiépített magassági ponthoz ahol, vadles és sózó látható. Elmondom a Mecseki barlangok kialakulásának jellemzőit. Ismertetem az eddig látott, erdő fáiról a jellemzőket és szólok a védett növényekről. Lassan haladunk tovább kerülgetve a több emelet mélységű töbröket. Percekig várom, hogy meglássam a sor végén közeledő „söprűt", hogy tudjam mindenki megérkezett. Elérjük a kék sávjelzést ezen haladunk egy keveset, majd letérve egy erdei „léknél" szót ejtek a mai erdőgazdálkodásról. Néhány méter megtétele után ismét erdészeti úton emelgetjük lábainkat és nézzük a mélyedéseket, vadleseket, sózókat, virágokat. A naposabb oldalakban zöld szőnyegként virítanak az illatos hunyorok.
Kiérünk egy vágás területre, ahonnan csodálatos kilátás tárul elénk. Lejjebb ereszkedünk, és visszanézve látom az emberkígyót, amint mögöttem tekeredik. Néhány magfa magasodik fölénk, szinte karcolják a kék eget. Elhagyva a ledőlt kőkeresztet végre besározhatjuk bakancsainkat, hogy otthon elhiggyék, hogy túrázni voltunk. A sáros részt elhagyva mindenki szeme felcsillan, amikor a legelőt elérjük. Felérve a kis „púpra" csodálatos panorámában gyönyörködünk. Balra lemegyünk a Vacak-forráshoz, ahol a Pécs fele továbbinduló csoporttól elbúcsúzunk, melyet Jónás István a POEÜ természetjáró szakosztály vezetője vezet tovább Éger-völgyig. Felfele haladunk a kaszálón és innen lentről távolinak tűnnek a gerincen álló facsoportok a vadlessel. A Nap egyre erősebben süti hátunkat, néhány ruhadarabtól meg kell válnunk. Pihennek a motoros fűrészek a völgyet a csend, és a nyugalom tölti meg. Felérve a tetőre még szebb a panoráma, alattunk látjuk az Abaliget fölé magasodó templomtornyot. Az elmúlt évben a szemközti hegygerincen jártunk pont ebben az időben. Alattunk zölden hullámoznak a legelő lankái, melyek közé behatolunk színes ruháinkkal. Ereszkedünk lefelé a falú irányába, és visszanézve látom a zöld mezőben túratársaimat, mint szétszórt tarka virágok halmazát. Elérjük a horgásztavat, ahol tőkésrécék hasítják a víztükrét, egyesek sietve a magasba röppennek. A cseppkőbarlang előtti pihenőhelyen állunk meg és bevárjuk a hátul kígyózó társainkat.
Abaliget polgármestere üdvözöl bennünket, gőzölgő illatos krumplis pogácsával. Sajnos idén a sok elfoglaltság miatt nem tudott velünk túrázni. Megvárjuk az érkezőket, majd tájékoztatást kapunk Polgármester Úrtól a falú 2014 évi fejlesztéseiről. Csodálatosak a tervek, melyek megvalósítása hamarosan megkezdődik. Végezetül a barlang szájánál a denevérek „szexuális" életéről, hasznosságukról és téves megítélésükről esik szó.
A Pannon Volán mentesítő járata megérkezik, és a kellemesen elfáradt turisták, felszállnak a fűtött tiszta járatra.
Köszönjük az Orfűi Desztináció tagjainak, a szíves vendéglátást.
Az évnyitó túrán 102 fő vett részt.

Baumann József túravezető

A POEÜ túracsapatának útvonala és képek.