Jártál már a Cserma-alján?

Bevallom, magam is csak nemrég fedeztem fel a Mecsek e sajátos, semmivel össze nem téveszthető , kb. 13 hektárnyi , hegyi legelőből lett „sétaerdejét”. A hely a Mánfa fölött elhelyezkedő Cserma hegy északi lejtőin található. Ezen a területen csodálatos faóriásokat találunk, amelyek azokról az időkről tanúskodnak, amikor a mánfai gazdák itt legeltették állataikat, s a delelő nap fénye, melege elől menedéket kerestek állataiknak a legelő nagy fái alatt. A legeltetés e helyen a múlté, a legelő „elgyertyánosodott”, de sétánk során még megcsodálhatunk néhány fantasztikus formát mutató, csonkjában is méltóságos példányt a 2-300 éves csertölgyekből, bükkökből, vadkörtefából. Sajnos némelyik már a földön fekszik, de még így is monumentális látvány.

A Cserma-alja nyílt túránk utolsó harmada, de az odajutás is élményeket kínál.

Pécsről indulva szombaton reggel 7.10-kor találkozunk Uránvárosban, a 22-es busz megállójában.

A buszról Nagy-Deindolban leszállva felkapaszkodunk a Zo-rel jelzett, különösen az elején meglehetősen meredek völgyön. Ezzel szintkülönbségünk nagy részét teljesítjük is, mert utána Vágotpusztáig kényelmes, szép úton haladunk. Komlóról induló sporttársaink Feketéné Móró Erzsébettel Árpád-tető felől közelítik meg az útvonalat, majd az Erdei keresztnél találkozunk. Vágotpusztán kis pihenőt tartunk, majd leereszkedünk a Kecskeháton (egy rövid szakasza meglehetősen meredek!), megnézzük a Mecsek egyik legszebb forrását, a Kőfejtő kutat, majd kisétálunk a műútig. Itt –igény szerint- rövid pihenőt tartunk (Kőlyuki Betérő), majd a P sávval jelzett úton indulunk Sikonda felé. Itt gyűrjük le a szintkülönbség többi részét, de ez csak egy rövid szakasz, utána szép erdőben, nagyjából szintben haladunk, majd az új nyomvonalon jutunk le a sikondai kemping mellé ,a műútra. Keletre fordulva közelítjük meg célunkat, s itt az erdőben megismerhetjük a faóriásokat, csonkokat.

Túránk itt éri el a 15. km-t. Ha átlagos sebességgel tudunk haladni, Cserma-aljára kb.14 órára érünk.

(Aki „csak” túránk utolsó szakaszára tartana velünk, annak ajánlhatom a Pécsről Kaposvárra 11.30-kor induló autóbuszról a Kőlyuki Betérőnél leszállva csatlakozni. Innét kb. ½ 1-kor indulunk tovább.)

A sétaerdőben való barangolásunk, pihenőnk után több lehetőség van a folytatásra, illetve hazatérésre. Ez utóbbi a leggyengébb pontja túránknak, mert a hétvégi menetrend egyáltalán nem turistabarát!(Csak egy példa: a Sikondáról 17.32-kor induló busz 17.43-kor érkezik Komlóra, de onnét 17.40-kor elmegy a busz Pécsre. Megjegyzem, hogy előzetes kérésemre biztató választ kaptam, miszerint, ha telefonon jelezzük, hogy el szeretnénk érni ezt a pécsi buszt, akkor megvár bennünket. )

A délután eltöltésére ajánlható a fürdő. A délutáni (14.30-20.00) belépő 1300 Ft. A sikondai völgyben strand nélkül is jól el lehet tölteni az időt, nem érdemes elrohanni e szép vidékről.

Egy másik lehetőség a Cserma-alján tett séta után a 66-os úton lévő megállóban felszállni egy távolsági buszra, kb. 2 km-es gyaloglás után. Busz indul Pécsre14.41-kor és 17.06-kor.

A következő lehetőség a Sikondáról 17.32-kor induló busszal Komlóra utazni, s a 19.00-kor Pécsre indulóval hazatérni. (kivéve persze, ha valóban bevár minket a 17.43-kor induló pécsi busz, mert akkor már 18.25-kor megérkezünk, Hosszúhetényen át.)

Azt is lehet, ha mégis előbb akarna valaki hazaérni, hogy besétál Komlóra (kb.4 km), ahol a városi buszra szállva közelíthető meg a távolsági buszpályaudvar, ahonnét elég sűrűn (16.00,16.15,16.30,17.00,17.30,17.40,19.00. ) indulnak autóbuszok Pécsre. E megoldás gyenge pontja, hogy elég hosszan műúton kell gyalogolni.

A hazatérés nehézségeit –ígérem - feledtetik a látott természeti szépségek, a változatos útvonal, s a természetbarátokkal együtt töltött napon újabb élményekkel gazdagodunk szeretett Mecsekünk jóvoltából.

Mindenkit szeretettel várok! Kedvcsinálónak néhány képet mellékelek a famatuzsálemekről, persze ezek a fotók messze nem azt az élményt kínálják, mint amit a személyes megtekintés nyújt.

Tóth Klára

.                                                                                                           túravezető