Természetjáró tábor a Mátrában

A Dél-Zselic Természetbarát Klub és a komlói Kenderföldi Természetjárók ez évi szokásos nyári természetjáró táborát a Mátrában szervezte, július 8-19-e között. Szálláshelyünk Mátraházán, az Alverna Házban volt. Ez egy egyházi fenntartású szálláshely, zarándokház, melyben természetjáró csoportokat is szívesen fogadnak. 37 férőhelyes, zuhanyzókkal, nagyon jól felszerelt konyhával (ez számunkra különösen fontos, mivel minden táborunkban saját főzéssel oldjuk meg az étkezést). Tudom ajánlani mindenkinek, aki a Mátrába szeretne több napos programot szervezni.
matra tabor

A táborban harmincan voltunk, felnőttek és gyerekek. A 12 napos tábor során a túrákat úgy szerveztük, hogy négy jelvényszerző túramozgalmat teljesíthessünk, így végigjártuk a Vörösmarty Mihály, a Kós Károly, a Kodály Zoltán emléktúrák útvonalait, valamint a mátrai Rákóczi túrát. Keresztül-kasul bejártuk a Mátrát: végig gyalogoltuk a Mátra gerincét Ágasvártól Galya-tetőn, Csór-hegyen és a Kékesen át a Sas-kőig, illetve északról délre Parádsasvártól Gyöngyösig, túráztunk a Csörgő-patak völgyében és az Ilona-vízesésnél. Utaztunk a Mátrafüredre és a Szalajka-házhoz vezető erdei kisvasutakon, és megmásztuk a Sás-tónál lévő 50 m magas, olajfúró toronyból kialakított kilátót. Megnéztük a parádsasvári üvegmanufaktúrát, ahol az üvegfújást is kipróbálhattuk. Voltunk Gyöngyösön a Mátra Múzeumban (ahol a csodálatos természettudományi kiállítást végignézve szomorúan jutott eszembe a hasonló pécsi múzeum, pedig a Mecsek is megérdemelne egy ilyen szép kiállítást és gyűjteményt!). Jártunk a Recski Nemzeti Emlékparkban – ahol az egykori kényszermunkatáborban raboskodó foglyok szörnyű sorsát ismerhettük meg, kiváló szakvezetéssel –, és a siroki várban is. Utolsó túránk során ellátogattunk a Három falu templomához, és a fallóskúti Mária-kegyhelyhez is.
Természetesen – nyár lévén – strandolásra is sor került, a hűvösebb időjárásra tekintettel ezúttal a demjéni barlang- és élményfürdőben jutottunk felejthetetlen vízi élményekhez.
Naponta, a túrákról visszatérve Mátraházára, a helyi kis boltban – ami egyúttal büfé is – jégkrémekkel és jófajta csíki sörökkel hűsítettük magunkat, és nem utolsó sorban megkóstoltuk a sajtos-tejfölös macokot is, amit itt kiválóan készítenek el.
A 12 napból két nap az utazással telt el (hazafelé útközben még megnéztük a veresegyházi medveotthont), a Mátrában töltött tíz napból nyolc gyalogos túranapunk volt, egy autóbuszos kirándulás (Recsk, Sirok), ill. egy strandolás. A napi túratávok nem voltak túl hosszúak, a leküzdendő szintek annál nagyobbak. Összesen 101 km-t gyalogoltunk, miközben 3420 m szintemelkedést gyűrtünk le. „Izmosító” terep volt a Mátra, túrákban és élményekben gazdag tábort zárhattunk.
Táborunkat többen is támogatták. Külön köszönjük a Dráva TSE támogatását: a Kati Ildikó búcsúztatójához kapcsolódó jótékonysági gyűjtésből származó összeget a komlói Kenderföld-Somági Általános Iskola természetjáró tanulóinak a táborozási költségeihez használtuk fel.