A Tolnai-hegyháton jártunk!

Ahogy fogynak a geoládák Baranyában, úgy kell egyre messzebbre menni a hiányzó geoládákért. Így került sor Tolna egy kis részének megismerésére.

Vonattal utaztunk Szakály-Hőgyész vasútállomásig ( Dombóváron át kell szállni ) és onnan indultunk el felfedező túránkra. Otthon még a számítógépen előre próbáltam megtervezni az útvonalat , hogy a geoládák mellett a környék érdekességeit is meg tudjuk nézni. Szakály faluvége után az első látnivaló a Csicsói búcsújáróhely ahol egy szépen helyrehozott kápolnát találtunk és mellette lévő Szent-kútból a szomjasak még vizet is meríthetnek. Tovább részben erdőben, részben művelt területen érkeztünk Hőgyészre.

szakaly murga

Hőgyészen két kastély és egy szép barokk templom is van . Sajnos a kastélyok nem látogathatók így csak kívüröl lehetett őket megcsodálni. A Templomba ha bemenni nem is , de legalább be tudtunk nézni.
Hőgyész után a falu feletti úton vissza-vissza nézegetve és egy völgyet átmászva a Malom-hegyre indultunk.

A Hőgyész központjától mindössze 2.5 km-re fekvő külterület a Szekszárd felé vezető főút és a Kalaznói út között található. A terület tulajdonosa ezt a birtokdarabot arra a célra jelölte ki, hogy az erdő hármas (gazdasági, védelmi, közjóléti) funkciójából elsősorban az utóbbi domináljon. Az erdőrész bővelkedik a jelzett utaktól, de sajnos a jelzések újrafestésére már nem fordítanak gondot. Így marad a GPS, így eltévedni nem fogunk.

A Malom-hegy tetején lévő kilátóból a felnövekvő fák miatt kilátás már sajnos nincs. Így jöhet a következő geoláda ami Tolna megye középpontján lévő "emlékoszlop" A középpontnak egy külön története van , mert mérések alapján innen 400 m-re van az igazi középpont, de oda ( miután magántulajdon ) nem lehetett az emlékoszlopot állítani! A geoládát begyűjtöttük és irány a következő falu Murga. Murgára már régen el szerettem volna menni, mert itt születtet nagyanyám és ezt a világtól elzárt kis falut ezért is meg kell nézni. A falu teljes lakossága 65 fő. Két templom is található benne .

Egy evangélikus és egy katolikus. Murga 1945 -ig egy tiszta sváb falu volt, a kitelepítés szinte teljesen elsorvasztotta. Evangélikus templomában a kézzel festett karzatot érdemes megnézni ! A buszindulásig még volt időnk, így elbeszélgettünk a falu polgármesterével. Miután még nincs tanítás így a délutáni busz nem jön be a faluba és ki kell gyalogolni a 65-ös útra (1,5 km). Igaz innen elég sűrűn járnak a buszok Szekszárd ill Bonyhád irányába.

Nem is gondoltuk, hogy a 27 km-es túrához közel 650 méter szint is fog tartozni. A dimbes-dombos Tolnai-hegyháton sok kisebb-nagyobb dombot kellett megmászni. A végeredmény 5 db geoláda és a látnivalók!