Vár-völgytól Zengővárkonyig

Vár-völgytól Zengővárkonyig aszent marton úton!

Igazi nyári nap volt az, amelyen a Baranyai Szent Márton Zarándoklat IV.szakaszát teljesítettük. Abból a szempontból is, hogy a rekkenő délelőtti hőséget nyári zivatar követte. Igazi turistának persze mindenre fel kell készülni, ha túrázni indul, de bevalljuk, hogy a legtöbbünkben lelkifurdalás mentén rémlett fel a régi öregek mondása, miszerint „Télen a tarisznyát, nyáron a kabátot soha ne hagyd otthon!”

Mert amikor fél kettő körül morogni kezdett az ég, s hol közelről, hol távolabbról hallottuk a dörgést, csak egy-két esőkabát került elő a hátizsákokból. Az égiek persze kegyelmesek voltak velünk, hisz az erdőben az esőcseppeknek csak a jótékony hatását éreztük. Hogy komolyabb eső is volt, azt részben telefonon kapott hírből tudtuk, másrészt a zengővárkonyi faluvégi réten való gyaloglás közben tapasztaltuk: vizes lett a bakancs és a nadrág szára.
A túra egyébként a tervezettek szerint zajlott. A Pannonvolán –kérésünkre- kisegítő járattal repített minket a Vár-völgy bejáratához. A camping barátságos háziasszonya kedvesen bélyegezte „zarándoklevelünket”, közben egy-egy kávé, jégkrém is segített erőt gyűjteni a 16,3 km-es túrához. Az aszfaltos úton jó ütemben haladtunk, majd felkapaszkodtunk a Máré-vár szintjére. Itt sajnos el kellett mondani, hogy ebben az évben nem nyitják ki a várat (A sokat sejtető „technikai okok” miatt)!A vár mondája és az Egri csillagok első mondatai is elhangzottak, majd a Dél-Dunántúli Piros Túra jelzésén folytattuk utunkat, megkóstolva a Gergely – Éva-forrás, majd az Iharos-kút vizét is. A Rikájónál kerestük a boszorkányokat, majd kb. ebédidőre érkeztünk a Pásztor-forráshoz. Itt hosszabb pihenőt is tartottunk, azután aszent marton jelzésen felkapaszkodtunk a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra Kisújbányára vivő szakaszára. Kisújbányán Derksen Gyöngyi, a Kisújbányai Baráti Kör Alapítvány kuratóriumának elnöke , az általunk járt zarándokút ötletgazdája várt bennünket, s a szépen felújított Faluház udvarán hűvös szódával, hárs- és bodzaszörppel, valamint frissen csapolt sörrel kínálta a melegtől kissé fáradt csapatot. Közben a falu múltjáról, jelenéről, hagyományairól, terveiről beszélt. Itt kaptuk meg a mai nap második bélyegzőjét, a Via Sancti Martini Kisújbánya feliratút. A vendéglátást megköszönve folytattuk utunkat a Szamár-pihenő felé, majd leereszkedtünk a Réka-kunyhóhoz. Ekkor már komoly hangzavar volt felettünk, dörgés, villámlás jelezte, hogy nyári zivatarban van részünk. Kis pihenő után elindultunk utunk utolsó emelkedőjén, majd az Antal-képnél lefelé kanyarodtunk Zengővárkony irányába. Büdös-kútnál megcsodáltuk a sokat megélt, gyönyörű bükkfát, majd kb.fél 5-re leértünk a faluba. Még a Pásztor-forrásnál ért bennünket egy meglepetés. Kedves turistatársunk, Szilvi meghívott bennünket a pincéjükhöz. Abból az alkalomból, hogy születésnapját ünnepli és azt is, hogy éppen 10 éve járja velünk a Mecsek vadregényes tájait, szép turistaútjait. Így aztán átsétáltunk Pécsváradra és eltöltöttünk még egy kis időt egymás társaságában. Finom szendvicsei, süteménye, frissítő italai valóban baráti összejövetel tanúi voltak. Hangulatos befejezése volt az itt töltött idő a nap sokszínű, fárasztó, de gazdagító eseményeinek.
Köszönet a kiváló teljesítményért, a jó hangulatért, a barátságos együttlétért, amelyről Feketéné Móró Erzsébet fotói is tanúskodnak.A legközelebbi Szent Márton Zarándoklat szeptember 19-én lesz, Szücs Istvánné, Olgi vezeti.