Őszi túra munkával

harman

Már hónapok óta nem túráztunk hármasban, mert más irányú elfoglaltságunk volt. Az elmúlt években ősztől tavaszig jártuk a Mecsek jelzett és jelzetlen útjait, hogy kedvelt hobbinknak, a természetjárásnak éljünk. Bemértük az útvonalakat, turista létesítményeket, forrásokat - GPS használatával. A napokban Orfűről indultunk, hogy néhány forrást kitisztítsunk, ellenőrizzünk néhány információt, amit a forrásvédnököktől kaptunk.

A Malommúzeumnál nagy építkezés van. Készül egy száraz malom, és kővel falazzák ki a régi malomárkot a Vízfő-forrásig. Egy kedves fiatalembertől tudtuk meg, milyen munkák folynak.Elmondta, hogy egy pisztrángos tavat is szeretnének a közelbe, mert régen is volt. Tőle hallottam először, hogy létezik egy baranyai pisztráng faj, ami a Mecsek hideg vizű patakjaiban volt megtalálható a régmúlt időkben. A Barlangkutató-forrásnál állunk meg és nézzük a forrás falazata fölött kitörő vizet. Nagy Balázs egy mogyorófa vesszővel belekotor a forrás csövébe és máris megindul a vízfolyás ott, ahol folynia kell. Megvan az elképzelésem, miképpen kellene átalakítani a forrást, hogy ismét normálisan működjön. Sajnos a Mecsek Háza barlangászai nem fordítottak időt a forrás gondozására, ezért eliszaposodott és tönkrement. Szívesen segítenénk nekik a forrás újbóli felújításában, hogy méltó legyen a barlangászok sikeres kutató tevékenységéhez. A Sárkány-forrásnál állunk meg, és fotókat készítünk a hatalmas kőtömbökről és a levelekkel borított forrásról. Percek alatt kitisztítottuk az előterét és a környezetét, majd indultunk tovább, fel a meredek oldalban a Szuadó-völgy felé. A völgyben a sok fiatal fa kezdi benőni a turistautat.Bujkálunk alattuk, majd oldalazunk a völgyoldalban a hatalmas bükkök és cserfák közt. A partoldalban beértek a vörösen virító szúrós- és lónyelvű csodabogyók. Néhány kis bokornál kinyíltak az apró, lila virágok, melyekből jövő őszre lesznek vörös bogyók. A völgytalpat elérve a barlangba terelt patak vizét elzárja a sok apró ág és falevél, így a víz  nem tud lejutni a barlangba. A szűrő saválló vasrácsát megtisztítva megindul a patak vize, dübörögve le a mélybe. Néhány perc elteltével a patak teljes vízmennyisége a barlang száján keresztül jut a föld alá. A Bagoly-forrás és a Szuadó-forrás tiszta, indulunk a Laci-forráshoz. Kámi Róbert -aki diákjaival a Szuadó forrásainak védnöke - jelezte, hogy a Laci-forrás eldugult és sok iszapot hordott ki az előtérbe. A dugulást Robi megszüntette, csak az előtér takarításához kell lapátokkal felszerelkezve visszatérniük. Mikor odaérünk, ismét dugulást tapasztalunk.Éppen csak csorog a víz a kifolyócsövön. A tisztítóablakot kivéve célszerszámunkkal a földalatti ülepítő medencében keletkezett agyagdugót elmozdítjuk, és máris folyik a sáros víz kifelé, teljes csőkeresztmetszetben. Sajnos a sok  iszapot nem tudjuk elhordani, de elvezetjük az előtérből a kicsorgott vizet. Robi és csapata az őszi nagytakarításkor elrendezik a terepet. A forrás vize addig is hozzáférhető és iható. A völgyben felfele haladva elérjük a Mihály remete-forrást, melyet levélszőnyeg borít. Favillát készítve letisztítjuk az előteret, és Jónás István fotókat készít a szép forrásról és virágokról. Egy ösvényen haladunk a Tixi-forrás felé, a vízfolyást követve. Sok a levél mindenütt, mert a szél szereti idegyűjteni a forrás előterébe. Mindhárman szorgoskodunk, és kitisztul a környék a sok levéltől. Kellemes hűs vizéből kortyolok egyet, és indulunk fel a Blokkházhoz. A ház előtt készül az új tűzrakó. Balázs rendben találja a kéktúra dobozát, mert Futó Laci feltöltötte a készletet, mivel jelezték, hogy az előzőek eláztak. Toronyiránt vágunk át a fiatal erdőn, majd a szép bükkök között elérjük a Négy barát-forrást. Csak a leveleket, apró ágakat kell eldobálni és indulunk tovább a Farkas-forráshoz. A kövekkel, vízmosásokkal tűzdelt, rövidebb erdészeti úton közelítjük meg a forrást. Szép levélszőnyeg borítja az előteret, a csorgó medencét Balázs kitisztítja. A patak mentén haladunk lefelé, és örömmel tapasztaljuk, hogy a kék keresztjelzésnél éppen elkészültek a híd felújításával. Most már biztonságosan át lehet menni a farönkökre csavarozott padlókon. Jó lenne, ha az erdészet a két szép alsó hidat is kijavítaná és a romos lépcsőt megcsinálná. Éger-völgyben mindkét forrásra nagy, zománcozott táblát csavaroztak, ami arra hívja fel a figyelmet, hogy a forrás vize nem iható. A tó körül a tanösvény táblákat átfestették, és egy részen kicserélték a megkopott szemléltető fotókat. Őszi színek csillannak meg a tó tükrében, amikor kicsit elfáradva befejezzük mai eredményes túránkat.