Jó időben

Örömteli szívvel olvastam Tóth Klári elektronikus levelét, melyben május elsejére, a BMTSZ e napra tervezett túrájára a túravezető képzés résztvevőit invitálta egy kis terepgyakorlatra. Nyílt túrát még nem lehet rendezni a koronavírus miatt elrendelt korlátozások értelmében, de oktatási céllal gyakorlótúrát lehet! Oly hosszú ideje nem volt alkalmunk tudásunk gyarapítása okán egybegyűlni, és a már elsajátított ismeretanyagot felfrissíteni!

A gyakorlat azt mutatja, terepen sokkal élményszerűbb tudásunkat elmélyíteni. Szerencsére az időjárás is kegyeibe fogadott. A szinte koranyárias meleg még pompázatosabbá varázsolta azt a sok nyíló virágot, melyeket alkalmunk volt megcsodálni.

A Pécsről Bonyhád irányába közlekedő helyközi busszal indultunk útnak Tóth Klári vezetésével. Dombay-tó elágazásnál egészült ki a teljes csapat. A zöld kereszten haladtunk a tó a nyugati oldalán. Megemlékeztünk Dombay János régész, pécsi múzeumigazgató munkásságáról, az ő tiszteletére állított emlékkőnél. Érintettük a Dombay-forrást, majd végig haladtunk a Patak utcán a Kisnádasdi-forrásig. Itt letértünk a jelzett útról az Arany-hegy irányába. A túra nem hiába kapta a „Titkos ösvényeken” elnevezést, hiszen országosan is jelentős botanikai értékeket őriz a 100 hektáron elterülő Természetvédelmi Terület, melyet megcéloztunk. Az egykori gyümölcsösök, legelők, ritkás erdőfoltok védett növények sokaságának jelentenek élőhelyet napjainkban. Ebből kifolyólag fokozott óvatossággal közlekedtünk a területen. Rendkívül sok virágzó szépség (tavaszi hérics, bíboros kosbor, keleti zergevirág, agárkosbor, sápadt kosbor, fekete kökörcsin stb.) mellett a hazánkban csak ezen a vidéken található, fokozottan védett bánáti bazsarózsa életképes populációjának látványával is találkozhattunk. Alkalmunk volt képi emlékeket is rögzíteni, hadd jusson vizuális élmény az otthonmaradottak részére is.

Nem kis szerencsénkre atiKA is velünk tartott, így lehetőségünk volt terepgyakorlati feladatok elvégzésére, mérésekre, és gyakorló kérdések megválaszolására útközben. Áthaladtunk a Monyoródi-völgyön, és egy kis pihenőre megálltunk a mandulásnál található gémes kútnál, ahol a túravezető-képzéssel kapcsolatos megbeszélést tartottunk. Majd folytattuk az utunkat a Nagy-mezőre, ahol további szépségekben gyönyörködhettünk.

A területet Hosszúhetény irányába hagytuk el, ahol befejeződött az erre a napra tervezett túránk.
Klári példaértékűen strukturált és levezetett túrája igazán értékes volt a számunkra, hiszen mindazonáltal, hogy a látottak mellett rendkívül sok többletinformációhoz jutottunk, a jó túravezető ismérveit személyesen tapasztalhattuk meg általa. Köszönet a lehetőségért, a jó időért, a társaságért és a tanultak elmélyítésének lehetőségéért!