Főoldal

Jutalom kirándulás a Mecseken

Balatonlellei diákok természetismereti csapatversenyt nyertek különböző korcsoportokban, és jutalmul a Mecsek-hegységbe tölthettek egy napot. A nagy hőség miatt a BMTSZ túravezetője a Közép-Mecsek völgyeit javasolja megtekintésre.

A diákok és kísérőik nagy örömére a tűző nap elől a kellemes hűs völgyekben gyalogolunk. Itt ismerkedünk a geológiai érdekességekkel, töbrökkel, víznyelőkkel, forrásokkal, szikla kibúvásokkal. Szerencsére sok virágot, rovart, madarat figyelhetünk meg a Meleg-mányi-völgyben. Az országosan elfogadott erdőműveléssel, a teljes erdőborítottsággal is szembesülhetünk, ahol a fák minden korosztályát megfigyelhetjük. Sajnos a vihar okozta fák tömeges kidőlését, közelről láthatjuk, mert kerülgetjük és átmászhatunk rajtuk a túra során. A melegben jól esik a források friss vize és a csörgedező patakok látványa. Sajnos a pihenőhelyeknél mindenkinek szemet szúr a sok szemét, amit gondatlan kirándulók hagytak hátra. Többen most értették meg, miért hangsúlyozta ki a túravezető az eligazításnál, hogy csak a lábnyomunkat hagyjuk az erdőbe, minden mást, amit hoztunk, vigyünk haza a szelektív gyűjtőedényekbe.
Látjuk a hegyi szitakötő peterakását a patak tiszta vizébe, és a felette átrepülő hegyi billegetőt sárga tollruhájában, valamint a kékes rigótojást, melyet messze hordott a rigó, hogy ne leljék meg fiókáit az ellenségeik.
Megnézzük a Kőlyuki barlangot és felfrissülünk hűvös leheletében, lessük a sötét mélységet, és szó esik a denevérek életéről, madárgyűrűzésekről. A Cserkész-forrás vizével feltöltjük flakonjainkat és egy rövid szakaszon visszafelé haladva a Nagy- mély-völgybe folytatjuk utunkat. Itt óvatosan lépkedünk a síkos köveken közvetlenül a patak szélénél.
A Kánya-forrásnál állunk meg, felmegyünk a barlanghoz és megnézzük az ősember kis sziklaüregét. A forrásnál a gubacsdarázs szaporodását beszéljük meg az ifjú természetbúvárokkal. Innen egy nagyobb emelkedőt kell megmásznunk, amit kisebb szakaszokra osztva küzdünk le. Érezzük, hogy a levegő egyre melegebb és a Nap is magasan jár felettünk, a Rábay-keresztnél pihenünk meg, ahol a kis busz vár ránk.
Kipirult, gyöngyöző arccal szállunk fel a buszra, hogy a belvárosban egy finom fagyival frissüljünk fel.